Sociala medier blir allt mer lika varandra, och jätten facebook vill självklart att hela vårt liv skall rymmas på facebook.com
Det kanske är så, att du tycker att det räcker. Att dina arbetskamrater, affärskontakter, intressanta personer du inte känner, idoler, företag, familj, kompisar, skolan och allt annat ryms på ett ställe.
Då kan du sluta läsa nu, då är det här inlägget inte för dig. Det är faktiskt inte alla som vill/behöver sätta en etikett på folk. Jag har inte rangordnat nätverken, utan snarare bara skrivit ner dem efter hur jag hade dem ”top of mind”. Dessutom är det här en genomgång ur ett privatpersonperspektiv. Hur du som företag kan använda dem kommer i ett annat inlägg om hur företag kan använda sociala media.
Ses som karriärnätverket. Här samlar du dina affärskontakter och du kan räkna med att de riktigt aktiva är inne någon gång per vecka, medans de allra flesta loggar in någon gång i månaden.
För mig är linkedin enbart kontaktnätverk för affärsrelaterade kontakter. Typiska aktiviteter är att endorsa andras skills och att söka efter folk man känner, har träffat eller gjort affärer med.
Twitter är ett cocktailparty där minglet pågår dygnet runt, året runt. På twitter så är det ok att följa vem som helst, även om du aldrig träffat dem. Faktum är att twitter är ett bra sätt att etablera en kontakt med någon, för att sedan haka in på det när man träffas AFK (Away From Keyboard – alltid retar det någon)
Typiska aktiviteter på twitter är att favorita, retweeta och att stalka kändisar på ett eller annat sätt. Var inte rädd för att hoppa in i konversationer och kommentera, det är ett mingel.
Twitter för mig är ett bra sätt att få höra det senaste först. Många postar också intressanta länkar där så det är ett bra sätt att hålla koll på trender och information om det senaste. Jag använder det också för informella konversationer och ”blajsnack”
Samla dina kompisar på hög. Väldigt låg produktivitet och det är få som tar kontakt med människor de inte känner. För mig är facebook 90% underhållning, men jag följer också några personer/organisationer som länkar till intressant läsning vilket gör att min läslista alltid är längre efter ett FB besök.
Typiska aktiviteter på FB är att leta upp folk du e gång känt, like klicka på inlägg, kommentarer och delat innehåll och post mer eller mindre intressanta statusuppdateringar.
Me. Me. Me! Instagram är självkommunikationens megafon. Allt handlar om likes och hashtags. Det är sällan det blir diskussioner på instagram. Kändisar postar en intetsägande bild på en sko och får 300 likes – helt obegripligt
Typiska aktiviteter på instagram är att fota något, skriva en kort kommentar och sedan lägga 10 minuter på att skriva så många hashtaggar som möjligt (ju fler taggar, desto fler likes) Det finns roliga tjänster som Overgram där man kan lägga text på en instagrambild och Instaweather där man lägger väderinformation över en bild man tagit.
Youtube
Dela med dig av dina videos. Har du över en miljon visningar på dina filmer så kan du faktiskt tjäna en hel del pengar på det. Jag tog med det som ett eget socialt nätverk då det är en hel del integration och det finns många ”tubers” som har riktigt stora följen. Vissa är jättenoga med att svara på sina följares kommentarer och andra dissar dem totalt. En nackdel med youtube är att det är väldigt mycket usla kommentarer på det mesta.
Typiska aktiviteter på youtube är att subscriba på en kanal, gilla klipp och dela med sig till andra nätverk. För mig är youtube lika mycket inspirationskälla som instruktionsfilm som underhållning.
Google+
Man kan ju argumentera om att youtube ingår i google+ men jag valde att skriva om dem separat. Google+ och Facebook är ungefär samma sak. Men med den skillnaden att G+ försöker vara mer öppet och inbjuda till seriösare diskussioner än FB.
Dessutom tycker jag att jag oftare ser längre och mer ingående texter på G+ än på till exempel facebook. Däremot så har jag svårt att få igång mitt nätverk på G+. Jag vet inte riktigt vad det beror på, men det känns som att det är många inaktiva konton. Däremot finns det väldigt många kloka människor på G+ som skriver intressanta inlägg.
Typiska akiviteter på G+ är precis samma som på facebook, fast där heter det +1 istället för like. Till exempel.