Vad är viktigast, varför ett problem uppstått eller när det är löst?

Det jag pratar om är SJs senaste ide om att inte informera resenärerna om förseningsorsaken utan att istället koncentrera sig på att få fram en bra prognos på när tåget kommer fram.


Är dock lite kluven. Jag vill veta när det är störningar, var det är störningar och jag vill veta det i tid så jag kan planera annan resväg.

Om jag får reda på att det är pga älgkrock eller ej kvittar egentligen, det är ju prognosen när trafiken är igång som är det viktiga, tror jag.

Mitt förtroende för SL, Sj och banverket (eller vad de nu heter) är lika med noll ändå.

Jag ser det som större problem att det är olika info på webben, i högtalarsystem, ljusskyltar och monitorer. Dessutom är det katastrofalt dåligt att tågvärdarna inte får informationen och hopplöst att de ropar ut informationen på stationerna men inte i vagnarna.

Så får jag välja ser jag hellre att de lägger tid och energi på det…

Men det är hål i huvudet att backa på informationsflödet. Och det visar tydligt att vare sig SJs ledning eller presstalesmannen har koll på vad kunderna vill.

Ulf Wallin säger ”Tidigare blev det massor av fel på informationstavlorna om orsakerna till förseningarna, eftersom utrymmet på informationstavlorna är minimalt”. Han har en poäng där. Jag vet av egen erfarenhet hur vårt det är att få ut rätt information på rätt sätt, speciellt när utrymmet är begränsat och det är viktigt att det inte går att feltolka.

Men är det skäl nog till att sluta skicka ut orsaken till förseningarna?
Jag vet faktiskt inte, men jag hoppas verkligen att operatörerna får till det, så att de kan leverera bra prognoser och inte som idag stå helt handfallna och bli överraskade av att ett tåg står stlla på spåret.

Trafikverkets uttalande förvånar mig däremot: ”Det ger oss mer utrymme för att fokusera på att göra en prognos när tåget kommer. Vårt system är väldigt överbelastat. Om vi tar bort det, så får vi dels mer utrymme på informationstavlorna, dels mer utrymme i systemet och för personalen att fokusera på prognosarbetet.

Vad har de för system där information om förseningsorsaken tar så mycket utrymme att de inte kan få fram en prognos?
Och jag förstår inte heller varför

Leave a Reply

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *