Jag fortsätter med att skriva om saker jag inte förstår när det gäller jakt. Nämligen trofebilder…
Kanske är så att jag tittar på fel ställen? Eller att jag följer fel saker? Eller så missa jag alla respektfulla, vördsamma bilder?
Jag vet inte, men många av bilderna jag ser är fokuserade på ett vapen som fallossymbol (ofta så hålls vapnet precis som en gigantisk penis) tillsammans med ett djur som ligger på ett mer eller mindre respektlöst sätt. Maktbalansen mellan jägare och avskjutet djur är ofta också väldigt obalanserad.
Min misstanke är att detta beror på två saker:
- Det är en jägare som fotar, inte en fotograf
- Den som fotar och den som poserar är inte medvetna om bildens makt
- (bara för att retas med ordningsfaschisten) Det är inte själva bildkompositionen som är i fokus, utan bilden tas som trofe innan det skall passas och sotas.
Här kan det ju vara på sin plats att påminna om vad som sägs i studiematerialet till jägarexamen. Att en skall låta bli att posera med djuret allt för mycket, undvika att visa upp det allt för mycket och att inte behandla det döda djuret respektlöst.
Tack och lov är det väldigt få jägare som fotas på detta sätt. Problemet är bara att bilder som publiceras på nätet stannar där fr alltid, och den räcker med en dålig bild (eller fem) för att hundra bra bilder skall glömmas bort.
Några tips för att ta bra bilder
- Undvik “vapen i skrevet” bilder helt och hållet
Det blir en bättre bild fototekniskt om du håller vapnet vertikalt bredvid dig. - Skreva inte.
Titta på många trofebilder. Ofta är det en man, med ett enormt skrev i mitten av bilden. Jag fattar, du är glad och stolt — vilket du borde vara. Men håll igen benen! - Ta inte samma typ av bild som alla andra (fundera innan på hur din trofebild skall se ut med andra ord). Om det är en bild du vill spara/publicera, se till att den är intressant.
- Lär dig fotografins grunder
En bra bild är inte enkel att ta, men du vet redan på förhand vad som skall fotas (se punkten ovan). Det gör att du kan förbereda dig innan.
Rules of three — ha som mest tre saker i bilden. Mer blir bara rörigt. Vapen, jägare, djur. Hund, jägare, djur. Vapen, hund, djur. Typ så
Undvik mitten — Tänk dig att bilden är uppdelad av ett rutnät bestående av 9 rutor (de flesta kameror/telefoner kan slå på det). Placera det du vill framhäva i rutnätets skärningspunkter mot hörnen till. Går inte det så placera objektet endera i den översta linjen eller den understa
Rött — något rött i bilden vinner de flesta bilder på. Det leder ögat rätt. Fördelen för jägare är ju den obligatoriska signalfärgen. Använd det i bilden på ett bra sätt.
Linjer — Tänk på linjerna i bilden. Linjerna skall leda ögat mot det som är intressant
Bak/förgrund och sidor —undvik massa stök i bilden. Grenar som sticker in i bilden förstör. En grankvist som växer ut från huvudet på jägaren kommer förvirra betraktaren. Titta på bakgrunden och fundera på vad som finns där innan du börjar titta på objektet du skall fota.
Fokus — fota inte med oändligt fokus (standardinställningen på de flesta kameror och mobiler när du väljer “auto”). Använd kort skärpedjup och lägg fokus på det som är intressant, dvs objekten du vill fota. Att förgrunden och bakgrunden är i fokus bidrar inte till något utan förvirrar bara betraktraren
Den här bilden är väldigt bra. Så här analyserar jag bilder jag tittar på:
Rules of three finns där. Bäver, jägare, vapen.
Undvik mitten fungerar nästan. Hennes ansikte är i princip i mitten av bilden, men vapnet och bävern ligger bra.
Linjerna fungerar då vapnet är en tydlig avgränsning till höger. Bävern håller vänsterkanten.
Rött fungerar med, med tanke på signalfärgen på luvan. Dessutom förstärker det linjerna då ögat söker sig till signalfärgen och sedan följer jägarens blick.
Flowet i bilden är riktigt bra. De flesta fastnar först på tomrummet till höger i bild (vattnet) eller tomrummet till vänster (grässlänten) och känner att vapnet är en avgränsning. Därefter söker sig ögat till signalfärgen, blicken från jägaren och till slut det avskjutna djuret. Därefter cirklar ögat runt och tar in handsken, vattnet i bakgrunden, hennes obehandskade hand och så vidare.
Det som hade kunna göra bilden än bättre är att lågga fokus på lagret jägare/vapen/djur och låta bakgrunden vara riktigt ofokuserad. Då hade bilden stått ut ännu mer som en riktigt bra trofebild.
När jag researchade detta inlägg så hittade jag en person som skrivit om detta redan. Den jag pratar om är Jagiska, eller Sophie Terkelsen som hon egentligen heter. Hennes inlägg om hur bilder kan påverka jaktens framtid är helt klart läsvärt, och hon tipsar också om en artikel som är läsvärd för den som vill ta bättre trofebilder
DISCLAIMER
Jag har medvetet valt att inte ha med några “dåliga” bilder i detta inlägg. Rent pedagogiskt hade det varit bra, men jag vill inte hänga ut någon. Dessutom vill jag inte medverka till spridande av dåliga trofebilder