I ungefär en veckas tid har jag kört ”unsubscribe week”. Det är vad det låter som, att under en vecka stänga av prenumerationer, nyhetstsbrev, notifications, editorials och fan och hans moster. Allt som inte är nödvändigt skall bort.
Jag funderade på det förut, och gjorde ett experiment där jag inte raderade sådant som var ointressant. Det är en sjuk mängd mail som kommer in som man en gång velat ha men nu inte längre tycker är intressant.
Efter att ha tackat nej till 50+ olika mailkällor (och fler blir det) så har jag lite reflektioner jag vill dela med mig av
- Om du skickar nyhetsbrev, gör det enkelt för kunden att tacka nej! Lägg en länk i slutet av brevet, vill du avsluta prenumerationen, klicka här! Snabbt och enkelt. Det finns inget som irriterar mer än att vara fast i klorna på ett mailskickande företag utan att kunna unsubscriba.
- Skicka inte ett ”buhu, hej då och tack för den här tiden mail”. Personevill inte ha fler mail, så man vill inte ha en ”bekräftelse” på att man sagt upp epostutskicket, skickat till sig via epost.
- Passa på att fråga varför man vill ta bort utskicket. Du kan säkert lära dig av det.
- Se punkt 1. Tvinga inte kunden att eposta er för att bli borttagen. Tvinga inte kunden att logga in. Tvinga inte kunden att skriva in sin epostadress för att avsluta prenumerationen
Sämst i klassen är Månssons och Tradedoubler. Månssons kräver att man mailar dem för att bli borttagen från deras distributionslista. Tradedoubler kräver att man går till deras site, loggar in och under inställningar tar bort prenumerationen. Det känns väldigt mycket 90 tal. Bättre än så kan ni, ställ er i skamvrån!
Min sista poäng är att jag rekommenderar dig verkligen att köra unsubscribe week. Känslan efteråt är lättnad. Det blir mindre i inkorgen, mindre att bry sig om och värdera och mindre att radera.