Efter ytterligare ett dåligt möte med Handelsbanken så beslutade jag mig för att det är dags att byta bank.
Skrev lite om bankbytarplanerna och fick direkt en del kommentarer på facebook där Skandiabanken framstod som lika stor favorit som Ronda Rousey eller GSP.
Eftersom jag är som jag är så skrev jag en kort beskrivning av våra bankbehov, vad jag vill ha ut av banken och vad jag förväntar mig för att kunna göra ett bra val.
Glad i hågen gjorde jag ett snabbt urval på små, stora, nischade och andra banker så jag landade på 13 banker som skulle få ingå i mitt byta bank projekt.
Med andra ord – det är de jag kontaktar för att få reda på vad de kan erbjuda.
Det som förvånade mig mest var att det tog 60 minuter att kontakta 13 banker!
Första reflektioner från bankbyte 2014
- Länsförsäkringar Bank var lätt den banken som hade mest positiv ton och gjorde det enkelt att kontakta dem. Där fanns verkligen den röda tråden!
- Hos Ålandsbanken så var det viktigare med på vilken ort man bor (tvingande fält i kontaktformuläret) än ens telefonnummer (frivillig uppgift)
- De klassiska ”storbankerna” har en helt annan approach. Handelsbanken, Nordea, Swedbank låter en lämna sin kontaktinfo så att de kan ta kontakt med en.
- Det känns inte som att SEB vill ha nya kunder. Det enda sättet att bli kund är att söka upp närmsta kontor och gå dit och prata med dem.
- Sämst av de sämsta var faktiskt ICA Banken. Det tog 15 minuter att posta mitt meddelande via deras kontaktformulär. Samma meddelande som de andra bankerna tog emot utan problem. Troligen har de blivit attackerade via kontaktformuläret så de tillåter inte vissa tecken…
- SBAB är de enda som har någon form av automatiserad reply på mail/kontaktformulär
Mitt tillvägagångssätt för bankbytet har varit såhär:
Googla banknamnet. Klicka på första länken som är organisk (dvs inte annons). Leta på startsidan efter ”bli kund” eller liknande. Har inte det funnits har jag letat efter sätt att kontakta banken och där följt deras instruktioner. Jag har använt en specifik mailadress per bank, så jag kan spåra hur lång tid det tar för dem att återkomma.
Det jag nu vill ha är:
- Ett snabbt svar (Skandiabanken vann – på 18 minuter hade det kommit ett icke autoreply)
- Svar på mina frågor
- Förhoppningsvis ett bra erbjudande, eller ett förslag från dem som gör att vi kan komma vidare mot ett bra erbjudande
Nu skall jag vänta tills i morgon med att läsa svaren. Min förväntan är att alla bankerna jag kontaktat svarar på mindre än 24 timmar. Gör de inte det så har vi ett problem…
Funderar du själv på att byta bank så rekommenderar jag dig att ställa som krav till den nya banken att de hanterar hela bytet åt dig. Dessutom finns det en checklista för bankbyte som Svenska Bankföreningen tagit fram. Läs den så är du säker på att du får med allt.
Jag har haft konto hos Länsförsäkringar, Skandia, SEB, Nordea och Danske bank.
Skandia vinner överlägset alla kategorier som bästa bank.
Negativa saker med skandia: De ingår inte i SWISH sammarbetet (appen för att skicka mobila betalningar), de har bara privatkonton så man kan inte ha företagskontot där om man är egenföretagare, de har 0 kontanthantering och rätt dålig service överlag på bankkontoren (men bra via internet och telefon).
Tack för tipset! Vet inte om det är aktuellt att flytta företagskontona iofs. SWISH använder jag extremt sällan, men du har en poäng – hade inte tänkt på det.
Hejsan!
Först och främst skulle jag vilja tacka för ett roligt blogginlägg med ditt tillvägagångssätt samt dina beskrivningar av upplevelserna. Min förhoppning är att vi från och med nu fortfarande kan få chansen att dyka upp som ny favorit i form av Hendricks mot GSP(läs Skandiabanken) i en ny eventuell rematch. Samt att vi får en möjlighet att förändra dina första reflektioner av SEB.
Hos oss på SEB kan vi erbjuda personlig service dygnet runt i form av en trevlig Telefonbank som du når genom att ringa 0771-365 365. Vi erbjuder dessutom ett förmånligt paket som heter Enkla vardagen som inkluderar de vanligaste banktjänsterna för din vardagsekonomi för 25 kronor per månad. Är du dessutom intresserad av att ta lån eller bolån är vi kända för att ha förmånliga utlåningsräntor.
Om du har möjlighet och vill så får du gärna skicka dina kontaktuppgifter i ett mail till socialmedia@seb.se. Sedan kontaktar vi dig och hör med dig vilka slags banktjänster du är i behov av för att sedan kunna hjälpa dig på bästa möjliga sätt.
Önskar dig en God fortsättning!
/Jesper
SEB Kundservice
Jesper, du tog verkligen bonuspoäng med att dra UFC referensen, me like! Big Mike har inte brutit matchen än, så ni får väl ta igen er i rondvilan 🙂