Signade upp mig på några amerikanska siter i fredags, då det var första månaden gratis. Tyckte kortet var lite konstigt när jag skulle köpa en sak i itunes några timmar senare, men iddes inte kolla närmare på det.
På lördag morgon ringer det på telefonen, från ett 040 nummer. Jag svarade sådär stöddigt som man gör när man tror att det är en telefonförsäljare i andra änden (vilket jag trodde att det var).
”Hej, det här är XXX på kortenheten på banken, jag vill bara stämma av några inköp som gjorts på ditt kort, som du kanske märkt så har vi spärrat kortet för säkerhets skull”
Ehh, jag märkte nog det. Vad gällde det?
”Jo det var två inköp. Ett på yyy.com, stämmer det?” – Japp! ”och då stämmer säker inköpet på zzz.com med?” – Japp
”Bra, då tar jag bort spärren på ditt kort så fungerar det som vanligt igen, hej då och ha en bra dag!”
– Tack och hej!
Man kan ju tycka mycket om det här, men inse vilken koll företagen har på oss. För mig är det ingen nyhet då det inte är första gången och jag dessutom sett hur en fraudenhet arbetar, men pp riktigt…
Bara för att jag gör två köp på amerikanska siter så larmar deras system. Systemet är dessutom uppbyggt så att 1/ mitt kort spärras och 2/ en anställd ringer upp mig en lördagmorgon för att dubbelkolla att köpen stämmer.
Köpen var ju så kallade nollköp, eller reservationer, så det var säkert därför som det larmade. Företagen kollar att kortet fungerar, men drar inga pengar. Det och småcentsköp är vanligt hos bedragare för att testa kortnummer i stor skala.
Och sedan är folk oroliga att handla på internet för att deras kortnummer skall bli kapade?