Att Apple hade konferens/nyhetssläpp igå har väl undgått få. På något magiskt sätt har Apple fått till och med statliga televisionen och morgonsofforna att prata om iphone, till och med när det knappt finns några nyheter att prata om.
Det tycker jag är imponerande
Apple har annars gjort sig kända för att springa dit bollen kommer, istället för att springa dit bolle är, om du förstår liknelsen. De följer inte. De leder inte heller, utan de skapar nytt.
Jag vet, jag brukar vara ganska apple kritisk och det är jag fortfarande. Alltså inte emot företaget, varumärket och attityden att vi bestämmer hur du skall göra. Jag tycker det är beundransvärt att företag står för sina värderingar, även när de blir kritiserade.
Utan mot de följare, fanboys och den närmst sektliknande inställnngen hos många apple/ios fanatiker. Och ja, apple har flera usla produkter och ideer, men tack vare enkelheten och kraven så fungerar det.
Lanseringen igår beskrivs ganska bra hos affärsvärlden där framför allt jämförelsetabellen mellan iphone 4 och iphone4S visar på skillnaderna i produkten. Sedan kom det en vykortsapp och att kameran skall bli aktiv på typ 1,1 sekunder när man vill fota.
Roligaste antinyheten är väl synkning utan sladd. Ja, det var verkligen på tiden. Ta bort itunes kravet i datorn med så har apple kommit dit konkurrenterna är idag. Hur var det nu med att följa, leda eller utveckla marknaden?
Marknadens spekulationer om ”post-Jobs” effekt är ju helt befängd. Allt det som presenteras det närmsta året är ju direkta Jobs ärenden. Snabbare än så går inte produktutveckling. Det är snarare fanboysens galna spekulationer, ryktesspridning och okontrollerade förväntningar som gör att eventet igår fick väldigt mycket ”Kejsarens nya kläder” över sig.
Men det säger en hel del om Apples varumärke när fansen förväntar sig världsomvälvande nyheter vid varje lansering.