Japp, så är det. Den här morgonen var nästan magisk på något vis, allt efter en härlig helg. Solsken, varmt (trost att det är början på seåtember) och härliga färger utomhus
Hade en Professor Kalkyl stund hemma så jag glömde mitt headset. Virrade runt efter alla prylarna hela morgonen utan att veta vad jag letade efter. Kanske är ett ålderstecken?
Packade träningsväskan, och laddade proteinpulver i en shake. Utan att tänka mig för så stog jag vid vattenkranen och fyllde på vatten i shaken med. Så det får bli en proteinshake på tåget. Tur att jag har proteinpulver på jobbet med, annars hade det blivit jobbigt efter bjj träningen.
Får tips på twitter om att SvD har skrivit en artikel där en resenär fått betala extra tillägsavgift trots förköpsbiljetter. SLs ståndpunkt är att alla skall ha gltig biljett. Resenären hävdar att de inte kunde betala för att det fanns ingen i spärren, han och hans fru har tjänstemobiler så de kan inte köpa smsbiljett och att han har köpt förköpsremsa. Men det fanns ingen som kunde stämpla deras biljetter.
Har, eller har han inte gjort rätt för sig? Vad tycker du?
Så här tycker jag:
Regeln är glasklar, du skall ha giltig biljett. Där har SL rätt, på alla sätt. Men! Imagemässigt, medmänskligt och på alla andra sätt du kan tänka dig har de fel. De har ju till och med redan fått killens pengar för biljetten, han köpte ju förköpsremsa. Säljer man en förköpsbiljett så borde det vara i ens intresse att se till att kunden kan använda den. Kunden har ju redan betalt.
Vilket annat företag skulle lägga tillägsavgift på en kund som försökt göra rätt för sig, men pga företaget inte kunnat betala just där och då?
Fast SL skall få lite konstruktiva förslag med, och inte bara utmärkelsen ”svart bälte i hur man skapar förakt mot företaget”.
SL, ni får det här förslaget gratis. Ni har fått det tidigare på mail.
1. Vi är många som har tjänstemobiler där man inte kan/får köpa betalsms tjänster. Skapa en tjänst där jag kan debitera ett annat nummer, kanske min frus, barnens eller liknande abbonemang för biljetten. Problemet löst!
2. Skapa fler sätt att betala enkelresor. Jag vill kunna köpa en enkelresa på nätet, och betala med kreditkort. Biljetten levereras per sms till ett mobilnummer jag väljer.
3. Använd SL access automaterna till att skriva ut enkelresebiljetter. Infrastrukturen finns redan där.
Varför göra det så svårt för sig?
Började skriva det här inlägget på pendeltåget. Nu sitter jag på arlanda express och rusar i 200 km/h mot Arlanda. De har löst det på ett annat sätt, köpa biljett på tåget kostar 50 kr extra.
Ytterligare en sak SL skulle kunna göra. Personal i varje vagn om kontrollerar biljetter. Har du inte kostar det extra, men det är inte en böterliknande avgift. Fördelen är att med personal i varje vagn ökar tryggheten för resenärerna, och SL får nära nog 100% intäktssäkring.