Så kan man sammanfatta Svenskarnas internetanvändande 2015.
Internetstiftelsen släpper varje år extremt intressanta data om Svenskarnas internetanvändande. Årets rapport har du här
Snabba nedslag som jag tycker är intressanta är:
77 procent av befolkningen har en smartmobil och 76 procent använder internet i mobilen, 62 procent gör det dagligen. Mer än hälften av svenskarna upp till 55 års ålder använder internet i mobilen dagligen.
En intressant sak är att vi är mindre aktiva, men spenderar mer tid, på sociala nätverk…
Huvuddelen av de som någon gång gör ett besök i sociala nätverk är inte särskilt aktiva. Mer än hälften (57%) av de som besöker Facebook uppdaterar sig någon gång i månaden eller mer sällan.
De flesta, tre av fyra (70%), är inte heller särskilt aktiva att dela och länka vidare intressanta saker som de sett. Majoriteten gör det högst någon gång i månaden eller mer sällan.
Ironiskt nog så spenderar vi allt mer tid på sociala nätverk, trots att vi är mer inaktiva. De som använder sociala nätverk gör det i genomsnitt 6,4 timmar i veckan, nästan 1 timme om dagen. Det är 1 timme mer i genomsnitt per vecka jämfört med 2014.
Procentuellt har tiden på sociala nätverk ökar med 33 procent på två år.
Det finns mycket annat intressant att läsa i rapporten. Bland annat om småbarn:
2015 är det två av tre 2-åringar (67%) som börjat använda internet åtminstone någon gångoch en tredjedel (32%) som gör det varje dag.
Förra året var det 57 procent av 2-åringarna som hade börjat använda internet.
Fildelningen fortsätter minska, och fildelare betalar i större utsträckning för strömmande musik och film än andra. Skillnaden är signifikant!
Så slutsatsen för 2015 blir att vi konsumerar allt mer innehåll i våra telefoner, men att vi blir allt mer passificerade på att skapa eget innehåll och att du som fildelar i större utsträckning betalar för strömmande media.