Ibland förstår inte jag nyttan med störningsinformationen #sl #pendla #svpt

SLs störningsinformationen är bra, men vad förväntas jag göra med informationen? Idag behöver jag vara 10.30 i Haninge Centrum. Tänkte åka kommunalt dit, så jag använder SLs iphoneapp för att se resvägarna (tycker den är bättre än androidappen, framför allt går det snabbare)

Det här blir resultatet av min sökning:

Photo_1

Att vara framme 10.16 passar ju perfekt. Men det är varningsskyltar på alla föreslagna tider. Lite märkligt.

Så här ser det ut när jag trycker på störningsinfo:

Photo_2

Det jag ville veta var när jag skulle åka för att vara framme. Svaret jag får från SL är att enligt vår planerade tidtabell så föreslår vi följande rutt…

Men sedan säger SL att deras planerade tidtabell inte stämmer. Så vad är det appendix egentligen säger? Att om jag följer deras förslag så kommer jag fram i tid? Eller att jag själv måste göra en bedömning på förseningarna och berömma hur sena tågen är?

Och hur mycket sena är tågen? Det tåget SL valt åt mig, är det ett extratåg? Växelfelet i Ösmo, hur mycket sena blir tågen pga dem? Eller är det inräknat i sökresultatet så att jag kan följa deras förslag och sedan komma fram i tid?

Det roliga är att jag vet att Banverket och deras ledningscentral har järnkoll och vet exakt var tågen är. Varje tåg har en egen identitet, så det går att spåra var tåget är.

Att det första tåget som stöter på ett växelfel får en förseningstid som man inte vet kan jag förstå. Men tågen därefter borde ju vara kända hur mycket försenade de är. Så man måste ju kunna säga att tåget som skulle gå 9.55 är ca X min sent. Det är ju inte heller särskilt svårt att hålla koll på vilken hastighet tågen håller, och man vet ju exakt hur lång tid det tar att köra alla sträckor på spåret.

Hur svårt kan det vara, på flightradar kan jag spåra flighter (alltså flygplan) exakt var de är. Båtar går att följa lika så, och man får information om tonnage, destination och massa annat intressant.

Men tåg, som går på en räls, som är spårade i realtid av ledningscentralen och som rimligen inte kan ta en annan rutt än rälsen, och som inte påverkas av andra trafikslag, där går det inte att spåra i realtid? Och inte heller att ge resförslag baserade på verkligheten istället för en planerad tidtabell.

One thought on “Ibland förstår inte jag nyttan med störningsinformationen #sl #pendla #svpt

  1. Thomas Lummi

    SL i ett nötskal…

Leave a Reply

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *