Hur varm blir en bil i solen

Jag har hittat en ”varningsskylt” som förstärkts av felaktiga fakta. Det handlar om värmen i parkerade bilar, vilket blir speciellt viktigt under sommaren.

Egentligen förändrar inte det här någonting. En solvarm bil är en dödsfälla! Läs slutet så kommer du inse hur fort det går. Lämnar du något levande i bilen när det är varmt ute är du en oansvarig och elak människa – även om det bara rör sig om ”5 minuter” Ingenting tar någonsin 5 minuter, det är det samma som att ”ta en öl” – självbedrägeri!

Hur varm blir en bil i solen

Vad är ”sanningen”? Söker du på internet idag efter hur varmt det blir i en solvarm bil så kommer du få oerhört samstämmiga uppgifter.

Det här är temperaturtabellen ”alla” hänvisar till

biltemperatur-felaktig

Det ser ju bra och trovärdigt ut. Men tyvärr är den felaktig.

På volvoforumet så diskuterades det också http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=22&t=81727 Jag tog med den eftersom en av de som postade där hänvisade till mitt experiment #solvarmt http://handley.se/hur-varm-blir-bilen-i-solen-solvarmt/

I korthet om mitt eget experiment kan man säga att jag genomförde det en solig sommardag. Bilen var körd med AC innan så innertemperaturen var lägre än yttertemperaturen.

Experimentet pågick 14.00 – 15.35 då jag avbröt. Jag gick ned 2 kilo på de 90 minutrarna, samtidigt som temperaturen steg från 25 C till 42 C i bilen när det var ca 26 grader och sol ute.

Det är intressant att jämföra mitt mythbustersinspirerade experiment med studien ”Heat Stress From Enclosed Vehicles” här nedan. Vi nådde ungefär samma resultat och min innertemperatur stabiliserades ungefär lika snabbt som i deras studie.

Det är mitt solvarma experiment som gjorde att jag började ifrågasätta siffrorna i tabellen. Eller snarare bli nyfiken på dem. Varifrån kommer de? Vem är det som tagit fram dem och i vilket syfte?

 Kritiskt tänkande och källkritik

På Vovva så länkades det till ett examensarbete från SLU: http://ex-epsilon.slu.se:8080/archive/00000307/01/KlartExjobb.pdf

I korthet så finns den vanliga temperaturstegringstabellen inte med i exjobbet. I exjobbet undersöktes temperaturstegring och beteende hos hundar, och ingen hund spenderade mer än 20 minuter i bilen. Den högsta uppmätta temperaturen efter 20 minuter var den bil som startade med 30,1 grader innertemp och slutade på 38,2 grader. Det finns ett resonemang i exjobbet att temperaturen ökar med 0,6 grader per minut.

 Det är nu frågetecknen radar upp sig

Men det är här det blir fel i mina ögon. Värmeökningen måste/borde vara olika beroende på bilmodell (sedan, kombi, skåpbil), färg (vitt reflekterar mer än svart), färgen på inredningen och framför allt yttertemperaturen. Sedan tror jag att solens intensitet lär spela in en hel del. Termodynamik och värmeinstrålning är inte mina expertområden dessvärre… J

Men det största problemet är att den temperaturtabellen du hittar ”överallt” på internet inte ens finns med i exjobbet. Den finns inte heller återgiven i text i dokumentet. Så helt plötsligt står denna ”sanning” utan stöd av evidensbaserad faktainsamling.

I exjobbet så skriver författaren såhär:

”Ett fåtal studier (Jascha & Keck, 1984; Gregory & Constantine, 1996) har gjorts på temperaturstigning i tomma bilar, och på vilka faktorer som påverkar temperatur och luftsammansättning. Utifrån resultaten har beräkningar gjorts på hur länge en hund skulle klara sig utan livshotande skador i bilen. Det tycks dock saknas forskning på värmens effekt på hundars beteende vid icke livshotande förhållanden, och det är därför av intresse med en pilotstudie i ämnet.”

En sak värd att uppmärksamma är att det nu gjorts en hel del studier på värmestegring i bilar.

Prova att googla Jascha & Keck – av någon anledning finns inte deras studie på nätet. Det kan vara så att pga de är från Österrike så dyker inte tyskan/österrikiskan upp i sökresultaten. Om studien blivit publicerad så borde spår av den finnas på nätet tycker jag…

I ” Journal of the British Veterinary Association” publicerades arbetet ” Hyperthermia in dogs left in cars – Veterinary Record 1996;139:14 349-350” skriven av “N. G. Gregory, E. Constantine”. Tyvärr är texten gömd bakom inloggning så det är inget jag har resurser att komma åt. http://veterinaryrecord.bmj.com/content/139/14/349.2.citation

Dock är dessa personer veterinärer och jag tvivlar på att de undersökt temperaturstegringen i bilar när jag läser titeln på arbetet.

Än så länge har vi inget som stödjer temperaturstegringen i tabellen.

Vad mer kan vi hitta?

Eftersom det inte finns något publikt som stödjer påståendena i tabellen så söker jag vidare.

På youtube finns allt möjligt, och denna video skulle kunna stödja påståendet i tabellen

https://www.youtube.com/watch?v=1mGMvhasiL8

Det är däremot skillnad på yttemperatur och lufttemperatur. Att ett plastobjekt (instrumentbrädan) blir upphettat av solens värmeinstrålning är ju ingen nyhet. Där uppmätts temperaturer på 85 grader (kolla maxtemperaturen i tabellen om biltemperatur. Känner du igen gradantalet?). Samtidigt så är lufttemperaturen 47 grader. Tyvär hittar jag inga andra länkar på engelska att läsa vidare om, så det spåret stannar där.

I “Journal of the Louisiana State Medical Society Volume 147(12) 1995” http://www.injuryprevention.org/states/la/hotcars/hotcars.htm så har “LYNN I. GIBBS, MPH; DAVID W. LAWRENCE, MPH, RN,CS; MEL A. KOHN, MD” gjort ett test med två bilar, med olika förutsättningar.

Testet genomfördes i ”downtown New Orleans on July 27, 1995. The outside ambient temperature was 93°F at the beginning and end of the testing process. The sky was partly cloudy and the relative humidity was reported by the US Weather Service as 53%”. 93 F är ca 34 grader för oss som mäter I Celsius.

Temperaturen steg i deras fall till 51 C inuti bilen. Men nu är yttertemperaturen och solinstrålningen betydligt högre än på våra nordiska breddgrader och trots detta så nådde de inte upp i de 85 grader som refereras till i tabellen.

Sedan hittade jag något riktigt intressant. Official Journal of the American Academy of Pediatrics har publicerat en studie som “Catherine McLaren, MD, Jan Null, CCM, James Quinn, MD” gjort. Titeln är “Heat Stress From Enclosed Vehicles: Moderate Ambient Temperatures Cause Significant Temperature Rise in Enclosed Vehicles” och du hittar den här: http://pediatrics.aappublications.org/content/116/1/e109.full

Slutsatsen är att 80% av temperaturhöjningen sker de första 30 minutrarna. Även på ”svala” dagar (utomhustemperatur på ca 22 grader) så nådde innertemperaturen i bilen upp till 47 C. Och det spelar inte heller någon större roll om du har rutorna lite öppna. Samma temperaturer uppnås ändå.

Tittar vi sedan på ytterligare en studie, den här gången från Australien: http://pediatrics.aappublications.org/content/68/4/579.full.pdf+html så har de mätt innertemperaturer i bilar. Och jämfört mörka respektive ljusa bilar. Stora delar av australien är ju ganska varma (läs öken) och utetemperaturen var 36 C i denna studie. 66,4 C blev inner temperaturen i en mörk bil med dessa förutsättningar. Vita fordon blev 6,5 C svalare än sina mörka motparter, och det är färgen på taket som spelar störst roll. Färgen på inredningen påverkar inte innertemperaturen i bilen. Däremot blir yttemperaturen högre på mörka ytor än på ljusa.

Denna studie påvisar också att det räcker inte med en liten springa för att bilen skall bli ventilerad. Med en yttertemperatur på 36,8 C så nåddes en innertemperatur på 66,4 C. Fönstren öppnade 5 cm gav en temperatur på 50,5 C och med fönstren öppna 20 cm blev innertemperaturen 40,9 C.

Slutsats

Efter den här genomgången av artiklar skulle jag vilja påstå att den temperaturtabellen du sett tidigare inte stämmer. I forskningen så särskiljs det på yttertemperatur, innertemperatur och yttemperatur. Här har en sammanslagning/sammanblandning av termerna troligen gjorts. Tittar du i tabellen så är det 23C och sol klockan 12. Detta skulle då leda till en innertemperatur 62 C. I australien så krävdes det en yttertemperatur på 36 C för att nå samma innertemperatur. Case closed!

Beroende på vilken studie du läser så kommer 75% av maxtemperaturen ha nåtts efter 5 minuter eller 80% av maxtemperaturen efter 30 minuter. Det är illa nog oavsett. Det blir dödligt varmt för ditt spädbarn/hund/katt snabbt. Snabbare än du tror.

Leave a Reply

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *