Jag får en hel del sms, dm och mail från ironiska kompisar i norra Sverige som ifrågasätter vi nållåttors förmåga att hantare snö och vinter. Samma sak på twitter och facebook.
Men hur är läget egentligen? Vi tar en titt på SMHIs varningsläge
Där det bor flest människor i Sverige, där är vädret som intensivast. Det är ju en sak att hantera om det är 20 personer som skall färdas på en väg under en dag, men det är svårt att jämföra med en buss med 100 passagerare skall göra stopp efter stopp. Och det är ju inte bara en buss som färdas i 08land.
Skall man sammanfatta trafikläget just nu så är det tunnelbanans gröna linje som trafikerar hela sträckningen. Nockebybanan och tvärbanan rör på sig i alla fall.
SLs ansvariga för pendeltågen säger via Radio Stockholm att man vill att resenärer skall välja andra reseslag. Så här ser det ut på SLs webb just nu:
Det är helt klart en jobbig dag för SL, och SL har i vanliga fall ansvar för att frakta runt en stad per dag. Ja faktiskt, en hel stad! 750 000 resenärer gör 2,5 miljoner resor varje dag med SL. Det är väldigt mycket. Dessutom så reser de flesta 06-10 och 15-18, så det blir merparten av resorna som görs väldigt koncentrerat.
Utöver det så är det en hel del om åker bil med, enligt gatu och fastighetskontoret:
2005 passerades Innerstadssnittet av ca 528 000 fordon/vardagsdygn. Därav passerade ca 414 000 fordon (78%) under tidsperioden 06.30-18.30 (okt 2005).
DN sammanfattar läget väldigt bra med att kollektivtrafiken har brutit samman. Det intressanta är ju att det skall fortsätta snöa, i ungefär samma omfattning.
Då kommer ju den stora frågan, kommer du välja kollektivtrafiken, bil eller jobba hemma imorgon?