Många klagar på att deras inlägg, säljesannonser eller reklam försvinner snabbt eller inte ens får publiceras. I jaktkretsar är det flera som upplevt detta och här går jag igenom nuvarande förklaring samt facebooks kommande teknik.
Därför ”blockas” du.
Den som fått sitt innehåll (inlägg, annonser, reklam, delningar) anmält hamnar automatiskt på en kontrollista. Ju fler som anmäler ditt innehåll, ju fler som hävdar våldsamt innehåll eller annat negativt desto mindre krävs för att ditt innehåll skall bli blockat.
Hur andra reagerar på ditt innehåll spelar också roll. Är det livliga diskussioner, tummar upp och delningar så ”tar” inte de negativa emojisarna och anmälningarna lika hårt. Är det mer delningar där många är negativa till innehållet / anmäler det så tar det hårdare.
Det blir som en uppförsbacke. För varje anmälning blir backen längre och brantare. Till slut krävs i princip bara en eller ingen anmälning för att skapa en lodrät vägg som ditt innehåll inte kan ta sig upp för.
Det här är den moderna aktivismen
Det är inget konstigt egentligen. Det är ju så sociala nätverk fungerar. Du postar något och dina följare reagerar på det. Men när du postar på sociala nätverk släpper du kontrollen över kontexten.
Din köpta reklam om till exempel slaktknivset är bra i jaktgrupperna men när den hamnar i händerna på militanta aktivister och hatare så är det en helt annan fråga. I jaktgruppen blir det några tummar upp och kanske några klick på länken (tecken på att folk gillar ditt innehåll). Hos aktivisterna så kommer det delas friskt, pratas om dödsredskap och hatas rejält på innehållet. Aktiviteten kring ditt innehåll blir mycket högre där och skapar enorm negativ uppmärksamhet.
Det tråkiga är att små företag drabbas hårdare av denna typ av aktivism än större.
Det här är inget unikt för jakt och jägare. Stora företag utsätts för det, offentliga personer får problem med det. Även privatpersoner får sina konton spärrade. Allt som rör upp känslor (dvs dieter, politik och allt annat) har detta i släptåg.
Vad kommer (troligen) framöver
Facebook har under en tid testat algoritmer för detta vilket fått flera att upptäcka att innehåll som postas automatiskt försvinner. Nästa steg är ordigenkänning kopplat till algoritmfunktionen jag beskrev ovan.
https://twitter.com/wongmjane/status/1067485315542077443/photo/1
Facebook testar funktioner som tyder på att företaget håller på att utveckla en censurfunktion för användarnas nyhetsflöden.
Enligt skärmdumpen som Jane Manchun Wong delade verkar funktionen mjukbanna ord och fraser från kommentarer i inlägg som visas i ditt nyhetsflöde. De som skriver och andra kan fortfarande se dem, men de döljs helt för dig
https://m3.idg.se/2.1022/1.711243/facebook-censur-blockera-ord
Facebook is working on letting users to ban words/phrases/emojis from showing up on their personal timelines
https://m3.idg.se/2.1022/1.711243/facebook-censur-blockera-ord
Lösningen då?
Lösningen är inte enkel och kräver betydligt mycket mer jobb än att enbart dela länkar, köpa innehåll/annonser etc. En del i lösningen är att skapa ett eget community där de som är positiva till det du erbjuder är de som startar diskussionerna och inläggen på facebook.
Jag kommer skriva en längre text om detta inom kort.