[Uppdatering 1] Det har nu gått 72h sedan jag beställde. Ingenting har levererats.
Jag fick ett meddelande på FB från conrad.se där de undrade om jag hört från kundtjänst och om jag kollat skräpposten. Då jag svarade på det så skrev de att de skulle påminna kundtjänst. Det var på eftermiddagen, ca 50h efter beställningen lades.
Vissa ehandlare bör undvikas. Vad tycker du om en webbshop som gör följande:
- Säljer ”inom 48 timmars frakt” för 199 kronor och sedan när ordern är lagd hävdar (i beställningsbekräftelsen) att att det är 48-72 timmarsfrakt?
- Låter dig skriva in en annan leveransadress men sedan ändrar specificerad leveransadress till fakturaadressen
- Inte visar status på ordern, trots att ordern skulle ha levererats. Ingen plockning, väntar på hämtning, utkörning etc utan bara visar produkten som är beställd
- Har en veckas svarstid på kundtjänstärenden
- Inte svarar på meddelande på facebook på 26 timmar
- Inte levererar ordern på utsatt tid (trots att de tagit extra betalt för frakten)
Det har nu (i skrivande stund) gått över 52 timmar sedan jag lade ordern – och inget har hänt. Beställer du från Conrad.se så är det nog detta du har att vänta dig.
Så här ser det ut när du handlar
Ett stycke pryl. Notera att det står leverans inom 3-5 dagar. När jag senare väljer rätt frakt ser det ut så här:
Leverans inom 1 till 2 dagar.
Fraktpriserna specas tydligt och expressalternativet finns där, för 199 kr med UPS Express.
Här väljer jag fraktsätt – dvs att för 199 kronor så skall UPS leverera min beställning direkt till dörren till önskad leveransadress inom 48 timmar helgfria vardagar.
I varukorgen lägger conrad.se till 199 kr för vald frakt
I slutfasen av beställningen kan jag ange min adress. Dessutom har jag här specat en annan leveransadress. Tydligt, överskådligt och när en sedan trycker på den blå ”Slutför beställning” knappen så läggs ordern
Ganska snabbt efter det att ordern är lagd kommer en orderbekräftelse på mailen, men något är lite snett. Nämligen frakten och leveransadressen…
Bekräftelse på att ordern är lagd, med datum och tid. Längre ner i orderbekräftelsen hittar vi detta
Leverans inom 1-2 dagar och UPS express med leverans inom 48 timmar har nu blivit UPS Saver Express, med leverans (fortfarande till dörren) inom 48-72 timmar mellan 8-17.
Jag betalade alltså 199 kr för leverans inom 48h, men det har nu blivit att jag tidigast får det efter 48 timmar och det kan ta upp till 72h (dvs tre dagar). Är tre dagar verkligen express?
Dessutom står det
Om de skall leverera inom 48h så bör de ju vara snabba med att skicka ut kollinummer, vilket jag ännu inte fått.
Dessutom har de slagit ihop fakturaadressen med leveransadressen, trots att jag specade en separat leveransadress.
Självklart så mailar jag deras kundservice på kundservice@conrad.se 13:39 samma dag och får följande svar
”Vanligen återkopplar vi inom 48 timmar”… Det kan ju vara ok. Kan bli fel när de har ett fraktsätt där sakerna skall vara levererade inom 48 h bara. Men sedan kör de i diket totalt… De ”upplever för närvarande hög belastning och svar kan ibland ta upp till 1 vecka” Horribelt. Jag är helt ointresserad av vad de upplever. De ”beklagar detta och arbetar hårt för att åtgärda detta” Hur hårt skall de behöva arbeta för att lösa det? Så svårt är det inte att lösa det.
Då jag letar efter annan kontaktväg än epost snubblar jag över conrad.se FAQ
Nu heter det att UPS Express tar max 72 timmar (tredje beskedet). Dessutom står det att beställningen måste vara lagd innan 10 för att expedieras (kanslisvenska någon… Varför inte hanteras?). Nu beställde ju jag innan 08 så det är ju mer än två timmar till godo.
Dessutom finns denna passus i deras FAQ (frequently asked questions – vanliga frågor)
Varför ens beställning inte skickats är alltså en så vanligt förekommande fråga att den hamnade på topp 10 listan över vanliga frågor. Dessutom hänvisar de till Conrad kundservice som upplever hög belastning och inte svarar på en vecka…
Iso 9009 och Trygg Ehandel är tydligen extra viktigt att framhäva för Conrad.se
Det finns inget annat kontaktsätt än epost till Conrad.se Det kan ju vara värt att tänka på om du (mot förmodan) skulle få för dig att beställa från dem.
Eftersom jag jagade efter kontakt med conrad.se kollade deras sociala kanaler
Google+ verkar vara bortglömt
Twitter, facebook och youtube är det aktivitet på däremot. Jag valde att kontakta dem på facebook eftersom det stod så här
Svarar vanligen inom några timmar. Har alltid öppet.
Nu är det mer än 27 timmar sedan och inget svar.
Om jag väljer att fria istället för att fälla så har de några timmar till på sig. Jag misstänker att de 48-72 timmarna gäller UPS delen av leveransen, och ordern måste vara lagd innan 10.00. Så vi räknar 10.00 som start för ordern. Då har det nu gått en bit över 49 timmar, och det hörs inget alls från conrad.se
Även om jag väljer att tro på att den kommer efter 72 timmar så är resten av köpupplevelsen så usel att jag inte kan rekommendera någon att köpa från conrad.se
Varor är globalt tillgängliga, konsumenter kan göra sin röst hörd och billigaste pris på varan hittas snabbt på närmsta prisjämförelsesite. I det sammanhanget har conrad.se inte råd att vara så här sopig på att hantera ett enkelt logistikflöde. En kartong skall från punkt A till punkt B inom tid X. Kunden skall kommuniceras med.
Conrad.se misslyckas på alla punkter. Sorgligt.