Jag var på Business Model Summit 2011 tillsammans med ledningsgruppen. Hela dagen var klar intressant och väldigt väldigt inspirerande. Funderar du på om det är värt att lägga tiden på det 2012 så kan jag definitivt rekommendera det.
Cordial, som arrangerar BMS, sammanfattar dagen här på sin Affärsmodell blogg
BMS idé är att visa på framgångsrika affärsmodeller, vad som gjort dem framgångsrika och hur det arbetar framöver. Här är talarlistan, mina tweets samt lite andra kommentarer
Vill du se alla tweets gör du det här: http://twitter.com/#!/search/realtime/%23bms2011
—
Lite trevande början, men ändå intressant. Mycket om Amazon till exempel ”Work hard, Have fun, Make history” som är Jeff Bezos mantra eller Henry Ford som hävdar att ett företag som fokuserar på att ha nöjda kunder kommer bara ha problem med att förklara sin genant höga vinst.
Jag inledde lite försiktigt på twitter med två öppna frågor:
- Diversifiera intäktsströmmarna, det är sammanfattningen av bra affärsmodell, typ… #bms2011 eller att inspireras av
- Är 600 pers i publiken mått på bra framgång? Tänk om bättre affärsmodell =1200 pers? Hur vet man att man är bra/jättebra?
Som inte fick något svar av BMS2011.
===
Mats Årjes, vd, SkiStar – Minnesvärda vinterupplevelser – en komplex affärsmodell
SkiStar föddes i Lindvallen. Genom förvärv av konkurrerande skidorter är man nu marknadsledare med 50 procent av den svenska marknaden och 39 procent av den skandinaviska marknaden. Idag förvaltar och utvecklar SkiStar orterna Sälen, Åre och Vemdalen i Sverige samt Hemsedal och Trysil i Norge.
SkiStar har gått från att äga och drifta skidliftar till en alltmer komplex och holistisk affärsmodell som innebär att företaget har intressen i stora delar av värdekedjan på orterna såsom fastigheter, merchandise, försäkringar och näraliggande semesterupplevelser. Man arbetar också medvetet för att minska säsongberoendet och skapa attraktiva semesteralternativ för andra delar av året.
SkiStars framtida tillväxtmöjligheter är starkt knutna till att bredda semesterkonceptet och locka gästen till nya upplevelser. Detta kräver förmågan att utveckla upplevelser som stärker varumärket SkiStar samtidigt som man tillgodoser marknadens högt ställda krav. Det kräver även fingertoppskänsla för att balansera stordriftsfördelar med de olika orternas unika profil och entreprenörsanda.
—
Intressant att höra om Skistars historia, hur de utvecklas och att de ser det dels som en kundservicenödvändighet att erbjuda ett komplett paket till kunderna men också att det försvårar för konkurrenter att ta sig in på marknaden.
Kom igång med tweetandet:
- En förmiddag vecka 8 säljer mer än en månad på sommaren = skistars sommaraffär #bms2011
- Skistars MySkistar spårar och registrerar vad gästerna gör. Bra och kul iofs, men kan man opt-out om man vill? #bms2011
- ”…vinterresor till solen vintertid…” jomenvisst serru #dagenssjälvklarhet #bms2011 🙂
- ”Minnesvärda vinterupplevelser” hur stor del av Skistars affär är sommarbaserad? #bms2011
Så fick jag svar på sommarfrågan. Har inte fått det tidigare faktiskt.
===
Arnfinn Engeset, vd, Perfect Home – Affärsmodellen för det perfekta hemmet!
Perfect Home är historien om Arnfinn Engeset som med stark bakgrund i logistik och inköp från internationell verksamhet – men utan koll på på detaljhandel! – etablerade Nordens mest framgångsrika nätverk för hemförsäljning av inredning.
Intressanta inredningsdetaljer hittas och införskaffas i Kina och Indien och säljs till förmånliga priser, men med mycket god marginal, genom ett nätverk av 750 norska försäljare (till största del småföretagande kvinnor) som arrangerar ”home parties”. Affärsmodellen är bekant (t. ex Tupperware, Avon och Oriflame), men Arnfinn valde medvetet att frångå den klassiska ”multilevel marketing”-modellen där framgång för den enskilde bygger på rekrytering av underdistributörer. Perfect Home har istället byggt en helt platt modell där samtliga försäljare är likvärdiga medlemmar. Denna ”platta modell” skulle inte vara styrbar för 10 år sedan, men genom internet, sociala medier och utnyttjande av modernt process- och systemtänkande har Perfect Home nu skapat en modell som redan är extremt lönsam (100 MNOK omsättning med 25 procent EBITDA är inte dåligt…) och som dessutom är skalbar, vilket bevisas av den nu kraftiga expansionen i Sverige och Finland. Arnfinn planerar en tredubblad omsättning inom 3 år och då med en EBITDA på 40 procent!
Framgångar kommer inte utan ansträngning, misstag och smärta. På Business Model Summit diskuterar vi detaljerna i denna extremt entreprenöriella affärsmodell – framgångsfaktorer och framtida utmaningar.
—
Tänk tupperware, fast med inredningsdetaljer. De kan dessutom sin målgrupp. De hävdar att det bara går att sälja till kvinnor på detta sätt, och att det är meningslöst att bearbeta män på det sättet. Jag håller iofs inte med, för de flesta män (grovt generaliserande) är intresserade av saker som man kan ”nörda in” på och där det finns en storytelling bakom. Men Arnfinn tjänar pengar på att sälja till kvinnorna, så jag ”låter” honom ha rätt i alla fall
Frågorna på twitter förblev däremot obesvarade:
- Där kom det, är inte logistik en otrolig framgångsfaktor för perfecthome? Och cashflowet #bms2011 köper man innan leverans? Hur köper PH?
- Perfecthome satsar mot 1000 konsulenter per land i nor/swe/fin. En bit kvar #bms2011 Framgångsfaktorn ligger i att vara många konsulenter
- Hur bestämmer perfecthome hur många konsulenter det behövs/får finnas per region? Finns det gräns? #bms2011
- Bra storytelling från perfecthome på #bms2011 om hur de startade verksamheten
===
Mark Majzner, vd, Antipodes Premium Wines – From Bag-in-Box to Bottle-in-Box – A Business Model for Wine Lovers
In 2004, the Australian Mark Majzner started the company Antipodes Premium Wines together with his wife. Having a solid background in international business, Majzner saw the opportunity to share his passion for high quality wines by initiating wine clubs in Sweden.
The wine clubs expanded, and when a legislative change made it possible for individuals to import wines within the European Union in 2007, an opportunity arose to expand the business. By seizing the opportunity to facilitate wine import for individuals (which can be very complicated and difficult to administrate) a business model was created giving individuals the opportunity to order premium wines online or through Antipodes’ wine advisers, and thereafter getting the wines delivered to their home addresses.
Through a well-organized process in combination with a valuable value network, Antipodes have succeeded in creating a unique business model, and thus managed to become Sweden’s leading wine club operator. Antipodes Premium Wines have also received attention for their marketing campaign where they aim to decrease the sales of bag-in-box wines, by encouraging people to replace “bag-in-box” wines with high quality “bottle-in-box” wines.
However, there are plenty of challenges facing the successful company, and new players constantly try to enter the market. How should Antipodes act in order to handle tomorrow’s challenges and at the same time keep their strong position on the market? During Business Model Summit 2011, Mark Majzner, CEO and founder of Antipodes Premium Wines, will describe how he managed to build his company and managed to create a new market. He will also reveal his strategy on how to avoid competitors from taking market shares, as well as critical success factors that have played an important part in creating and shaping this innovative business model for wine lovers.
—
Det här var helt klart min favoritdragning under dagen. Väldigt lite ”kolla vad duktiga vi är”, väldigt mycket ”så här gör vi”
Få frågor från min sida, utan mest beundran på twitter:
- ”very very focused” key factor for success according to antipodes #bms2011
- ”We only have 50% of the market” said with a slightly sad voice. I’m in love with Antipodes attitude. Cut n paste! #bms2011
- Antipode has satisfactory persons employed. No script. No rules. The only mission is to keep customers happy. Amazing! #bms2011
- When will antipode start a beer club? Interest in high end beer is growing in Sweden #bms2011
- Antipode premium wine: 2 numbers & 1 words sum up their business model: 96,6% satisfied customers 134kr avg order #bms2011 The word: Passion!
Min fråga om de skulle starta en öl klubb besvarades med passion och fokus. De är passionerade om vin, och fokuserar på det. Hedervärt!
===
Mikkel Berg, vd, Silver – Pensionsutmanaren som de stora, starka bolagen på marknaden inte såg komma
Genom att utnyttja den fria flytträtten av pensionspengar från tidigare arbetsgivare har Silver slagit sig in på den mest traditionella av marknader – pensionsmarknaden. Silver är en utmanare som ingen av de stora, starka spelarna såg komma.
Silvers kundlöfte är ”Högre pension och bättre översikt” – något som man genom ett nytt och enklare kundspråk har lyckats förmedla till alla de sparare som sitter med pensionspengar från flera olika arbetsgivare hos flera olika pensionsbolag och som historiskt inte har genererat en speciellt bra avkastning.
Processen att flytta sina pensionspengar till Silver har man förenklat till den grad att det räcker med att skicka ett SMS så samlas alla ”skvättar” med pensionspengar i ett enda bolag – något som ger den enskilde spararen en markant bättre översikt. Med låga avgifter och en hög avkastning generar också dessa ”skvättar” en högre pension än vad de tidigare gjorde.
Silver har inte bara uppfyllt sitt kundlöfte – man har också lyckats med konststycket att göra pensionsmarknaden lättförståelig. Frågan är bara när Silver etablerar sig på andra marknader och om de stora, starka spelarna kommer att vara lika oförberedda då.
—
Det här var dagens (i mitt tycke) sämsta dragning. Jag har svårt för folk som drar upp sin CV och lägger flera minuter på den. Jag har svårt för de som ser ut som att de spelar fickpingis när de håller en dragning. Jag har svårt för folk som fyller ut meningarna med ”eeeee” och ”ööööö” och liknande. Mikkel Berg prickade alla de ticksen. Dessutom kändes dragningen mer sälj än inspiration. Men några bra citat fick vi i alla fall:
- ”harakiriprissättning” Silver på #bms2011 #tydligt
- ”är du inte känd, blir du inte köpt” Silver på #bms2011
- Det är väl en fördel med fler aktörer på fribrevsmarknaden? Flera utbildar marknaden… #bms2011 inte bara att kakan är stor nog för alla.
===
Håkan Rossberg, konceptchef, TV4 – Att finna en popstjärna – Idol och affärsmodellen med stjärnglans
Idol är succéprogrammet från TV4s fredagsunderhållning. Programmet är en talangjakt där en grupp vanliga killar och tjejer väljs ut via auditions, för att sedan gå vidare till en direktsänd TV-show där deltagarna röstats ut en efter en tills årets Idol återstår.
Idol har inte bara vaskat fram stora stjärnor så som Danny, Darin, Måns Zelmerlöf, Agnes, Tove Styrke, Jay Smith och Kevin Borg. Det har också lyckats bli ett av Sveriges starkaste kommersiella koncept, med allt ifrån TV-program, webbaserade sändningar till licensprodukter och live-event. I Sverige har programmet setts av 7 miljoner tittare, sålt mer än 72.000 biljetter till Idols livekonserter och genererat otaliga löpsedlar under sina 7 år i etern.
Idol skapades av den brittiske TV-producenten Simon Fuller och visades första gången 2001 i Storbritannien. Idol är utformat som franchise, där konceptet ”Idol” kan distribueras av en oberoende aktör mot en franchiseavgift till varumärkesägaren. Idol har i sin affärsmodell på ett unikt sätt lyckats utnyttja digitala medier för att nå ut till tittarna, och har använt sig av plattformar för webben, smartphones och surfplattor som ett komplement till TV. På hemsidan visas exklusivt material från programmet och tävlingsdeltagarna har startat upp Idolbloggar som följts av tusentals fans. Formatet kombineras med exklusiva VIP-paket och live-event till Idols största sponsorer.
TV4s intäkter kommer framför allt in via reklam, licensprodukter, biljetter och röstnings-sms. Ett väletablerat värdenätverk bestående av sponsorer, mediebyråer, skivbolag, konceptägare, telekombolag och biljettdistributörer möjliggör formatet.
Idol har funnits i Sverige sedan 2004, och på senare tid har konkurrens från andra format blivit allt tydligare. True Talent, So You Think You Can Dance och Talang är några av de andra koncepten som tävlar om tittarna. I höst sänds åttonde säsongen av succén Idol, och frågan är hur konceptet ska lyckas förnya sin affärsmodell och hålla sig aktuell i den tuffa konkurrensen.
—
Snyggaste dragningen stod självklart ett mediehus som TV4 gruppen för. Hade inte förväntat mig något annat heller. Lite teknikstrul gjorde det hela lite spännande, men jag var riktigt imponerad över Håkans professionalitet och hur stabil han var. Det märktes att han visste exakt vad han ville säga. Och exakt vad han ville att vi skulle komma ihåg efteråt. Imponerande!
- Var inte Färjan, Sthlm-Arlanda etc produktplaceringar? #bms2011 ang TV4 påståendet att Sibylla i Robinson var första produktplaceringen
- Tv4 gruppen är miljövänlig. Återanvänd allt i alla kundkanaler, även irl #bms2011
- Tv4 hänger upp sig på tv som social knutpunkt, men ser att ”webbtv” står för 17% #bms2011 sysifosarbete?
- ”tv skapar gemensamma sociala referenser” krönika av @emanuelkarlsten utmaning med playtv, jag tittar när jag vill. #bms2011 reflektion? (där fick jag svar av @KarinZingmark på Viasat – tjänster som getglue är svaret)
===
Till Gutzen, managing partner, Cubera Private Equity, Ragnar Norbäck, vd, Nobina och Eva Lindqvist, vd, Lineco – Ägarna, styrelsen eller ledningen – vem ansvarar för affärsmodellen?
Vem som ansvarar för affärsmodellen i en verksamhet är inte helt självklart. Hur ser ägarnas, styrelsens och ledningens respektive ansvarsområden i förhållande till företagets affärsmodell ut och
hur dras gränserna mellan dessa intressenter?
Medverkande:
Till Gutzen, Managing Partner på riskkapitalbolaget Cubera Private Equity som representerarägarperspektivet.
Ragnar Norbäck, VD på Nobina och med 26 års erfarenhet som vd från bland annat American Express, Nyman & Schultz och Volvo Aero Engine Services. Ragnar representerar ledningsperspektivet.
Eva Lindqvist, vd på Lineco.
—
Intressant debatt/seriemonolog där Ragnar Norbäck agerade citatmaskin där jag plockade följande två guldkorn:
- ”fråga aldrig styrelsen, ledningen skall driva styrelsen framför sig med förslag” Ragnar Norbäck VD Nobina på #bms2011
- ”man skall inte göra omorganisationer, det är slöseri med resurser” Ragnar Norbäck VD Nobina #bms2011
Kul inslag med tre olika syn på samma sak. Tyvärr tyckte jag att Eva var förvånansvärt blek, men det kanske var fadäsen med trappan som tog ut sin rätt (mer om det nedan)
===
Anna Ström, ansvarig för mobil, Microsoft – Så ska Microsoft utmana Google och Apple på mobilmarknaden!
Apple och Google har tagit ett fast grepp om delar av mobilmarknaden under senare år – via en mängd olika framgångsrika initiativ. Apples iPhone revolutionerade marknaden och skapade en helt
ny affärsmodell kring app-logiken . Google släppte operativsystemet Android som Open Source och köpte nu senast Motorolas mobilverksamhet. Apples och Googles respektive affärslogik skiljer sig åt
diametralt, men genomslaget på marknaden för de båda har varit enormt – tillsammans har över 90 procent av smartphone-marknaden.
Microsoft har å andra sidan haft en dominerande position på PC-marknaden men har haft mycket svårt att hävda sig på mobilsidan. Nu finns emellertid tecken på att detta kan komma att ändras! Med ett nytt operativsystem för mobiler, ett nytt strategiskt samarbete med Nokia samt köpet av Skype ger sig nu Microsoft på en offensiv satsning för att ta upp kampen med giganterna Apple och Google på mobilmarknaden.
—
Lite ovanlig Microsoft dragning. Svalt, avslappnat och ganska ödmjukt. Jag är övertygad om att MS har den finansiella styrkan och långsiktigheten att driva igenom detta. Frågan är om Nokia vill vara med på hela resan. Jag har nämligen väldigt svårt att se vad Nokia vinner på en samlad Microsoft upplevelse i molnet oavsett om det är mobil, tv eller surfplatta.
Det blev få frågor besvarade från flödet.
- Jobbar MS med verktyg för att hjälpa kunder hitta samma/lika appar som i sin android/ios telefon #bms2011 för att underlätta telefonbyte?
- Är MS för teknikerstyrt? Konkurrenterna har produkter i verkligheten, MS har visioner o användarstudier #bms2011
- Telefoner säljer på app utbud. Hur kommer MS/nokia konkurrera med Appstore/Market #bms2011
===
Tilde Björfors, grundare och konstnärlig ledare, Cirkus Cirkör – Kittlande action, halsbrytande humor och pedagogik – så utmanar Cirkus Cirkör den traditionella cirkusbranschens affärsmodell
Tänk Mr Bean som håller en föreläsning. Det är intressant att någon som är så ofokuserad kan vara så fokuserad. Och ha tagit en pow wow kring en lägereld (min egen tolkning) till något med flera olika affärsområden, säkrad återväxt och viral/självdrivande marknadsföring. Imponerande, och väldigt inspirerande.
Tilde skulle jag vilja ha i min ledningsgrupp.
- Från svalt, professionellt och ödmjukt (MS) till personligt, engagerat o galenskap fr Tilde. Roliga kontraster #bms2011 vilken var intressantast?
===
Sammanfattning:
Väl spenderad tid, med mycket ”så här gör vi” och väldigt lite ”kom o köp” vilket alltid uppskattas. Antipodes och Cirkus Cirkör var helt klart bäst.
Slutsatsen är glasklar. Var passionerad i det du gör. Fokusera på det du kan. Gör kunderna nöjda. Börja med en produkt, utveckla det sedan till flera affärsområden.
Andra blandade tweets från dagen, helt utan sammanhang:
- Otroligt inspirerande dag igår på #bms2011 skall samla ihop feeden, tankar och ideer i ett blogginlägg
- Från svalt, professionellt och ödmjukt (MS) till personligt, engagerat o galenskap. Roliga kontraster #bms2011 vilken var intressantast?
- Påminner inte moderatorerna lite om Richard Branson (utseende) o Thomas Gylling (rösten)? #bms2011
- Måste affärsmodellen vara utvecklad innan företaget eller är modellen ett resultat av företaget/drivet? #bms2011
- Kom igen nu, betting på #bms2011 vem kommer snubbla på riktigt i trappan till scenen?
- Hur går det att föra över passion och kundnöjdhet till b2b branchen? Hitintills har det varit b2c case #bms2011
- Groupon som exempel på framgångsrik affärsmodell bör man väl vara försiktig med? #bms2011
- DHL tar mer än 150kr i frakt för en kaffemaskin. Det e Jura som tar kostnadsskillnaden. Kundservicekostnad you know #bms2011
- Många exempel på kundfokus i företagets vision/affärside. Selektivt urval eller vägen till framgång? #bms2011 hur ser er egen vision ut?
One thought on “Business Model Summit 2011 en sammanfattning”