Nu är internetworlds webbentreprenörslista publicerad. Egentligen är jag inte förvånad, men lite besviken. Det var väldigt lite nytänk – väldigt mycket copy/paste…
Plats 1, Kundo (tänk getsatisfaction.com – fast på svenska). Copy-paste på redan gjort koncept http://internetworld.idg.se/2.1006/1.387776/de-ar-arets-webbentreprenorer-david-billskog-emil-stenstrom-bjorn-lilja-och-jonatan-larsson
Plats 2: Ytterligare en copycat, Lets deal gör det som Groupon, Gruppi, Eniro och många andra gör. Kollektiv köpkraft, något som Johan Stael von Holstein höll på med redan på Letsbuyit tiden. http://internetworld.idg.se/2.1006/1.387775/arets-webbentreprenorer-lars-karlsson-och-alexander-hars
Plats 3: Chipkortläsare (till iphone) så att du kan ta kan ta betalt av dina kompisar. Izettle är ytterligare en copycat, man tar helt enkelt vad någon annan redan gjort och förpackar det som sin egen idé. Dessutom är det ytterligare en pryl att släpa med sig. Eller inte… http://internetworld.idg.se/2.1006/1.387773/arets-webbentreprenorer-jacob-de-geer-och-magnus-nilsson
Plats 4: http://garantikoll.se låter dig skanna dina kvitton genom en app i mobilen och gör dem sökbara. Förutom svårigheten att slå igenom med en app så undrar jag, vem sjutton vill betala för en sådan tjänst? http://internetworld.idg.se/2.1006/1.387772/arets-webbentreprenorer-rebecka-lindhe
Plats 5: Starta ditt eget webhotell. Så otroligt 2000 tal att det kanske funkar. Men ärligt, det _enda_ sättet att tjäna pengar på webhotell är att äga allt själv, ha stora kundvolymer och låga omkostnader. Inte genom en webbtjänst för att starta ditt eget webhotell http://internetworld.idg.se/2.1006/1.387771/arets-webbentreprenorer-hannes-landeholm-per-jonsson-och-daniel-marklund
Tydligen skall det vara en copycat i år om man skall vara webbentreprenör. Gärna skall man kopiera annan redan känd tjänst/produkt/koncept dessutom. Det tycker jag är tråkigt. Däremot så är jag övertygad om att flera av de på listan kan bli framgångsrika och tjäna pengar. Saknar förövrigt Mojang/Mindcraft på listan. Jag var övertygad om att de skulle vinna…
+1
Håller du kvar vid din copycat-kommentar för nått år sedan alltså? 😉
Jag tycker i och för sig att garantikoll är lite intressant. Hon försöker lösa ett vardagligt problem som kanske många tar för självklar att det skall vara ett problem. Jag håller med i din kritik av affärsmodellen. Jag tror det måste till något annat.
Jag tror nämligen inte hon kan ta så mycket betalt med denna modellen per användare och det kostar mycket att få in en ny användare. Så Rebecka behöver nog komma på ngt annat sätt att tjäna pengar.
Det kanske framgår om jag läser på, men mig veterligen krävs orginalkvitto i de flesta butiker. Förstår inte hur den här tjänsten skall hjälpa mig. Och inte heller hur betaltjänster skall kunna utvecklas. Freemium är bra, om man har något som alla vill ha.
Men stor säck med respekt till Rebecka. Alla som försöker förtjänar det, och tolka mig inte fel, jag önskar verkligen att hon lyckas!
Hej!
Jag ska inte ta ifrån dig din besvikelse eller ens diskutera varför IW väljer som dom väljer. Jag blir gång på gång lika irriterad över topplistor som dessa.
Jag kan däremot säga det här:
Jag hade troligen varit glade som företagare om jag hade hittat på något som INGEN annan hade tänkt på förut. Det hade varit trevligt. Men det är långt ifrån varken det viktigaste eller svåraste med att starta, driva och växa företaget. Att en idé är dålig eller inte kan lyckas på grund av att det är en ”kopia” (vad är det föresten?) av något annat är en myt och föreställning som lever hos dem som vill vara _den där_ grundaren.
Kundo har kunder. Vi har extremt nöjda kunder. Vi fyller ett behov som ingen fyllde i Sverige. Vi tjänar pengar och har potentiel.
Vi blir inget nytt Facebook, men inge ska någonsin säga att det vi gör är enkelt och inte mödan värt.
Tolka mig inte fel, samma kommentar här som till garantikollen (och alla andra), stor säck med respekt för att våga starta och driva företag.
Unikiteten i något man gör kan alltid diskuteras, men på det sättet ni presenterades så låter det verkligen som ett språkskal på en redan etablerad tjänst. Gör ni det bättre än getsat är det riktigt bra.
En kopia kan alltid lyckas, och faktum är att det är ett av det enklaste sätten att lyckas, att ta något någon annan gjort och göra det bättre.
Det finns företag i Sverige, Tyskland och Frankrike som har det som enda vision, att kopiera det andra gör. Men inte känns det som creme de la creme hos de svenska webbentreprenörerna.
När företag som bland annat mojang saknas så blir jag tveksam. Och varför sådant fokus på kundtjänst för sociala medier? Känns snedfördelat.
Men hur funkar ni för ett företag som behöver ha koll på ett stort antal inkommande kanaler (twitter, facebook, mail, chat, telefon, sms, fax) och med ett hyggligt stort flöde på frågor, beställningar och felanmälningar?
Om man jämför med kayako, jira eller visionutveckling? (det är delar av min verklighet, så självklart är jag nyfiken på er produkt).
Jag har inget emot att du inte gillar listan, det är helt upp till dig.
Men jag tycker det är synd att du tänker på oss som en kopia. För det är väldigt otydligt vad du tycker att vi har kopierat. Den första idén för 2 år sedan? Att vi är i samma branch? Samma slags kunder? Den tekniska plattformen? Samma pitch? Säljteknik? Utbildningsmaterial? Samma slags bootstrapning av företaget? När man bara pratar om att någon är en kopia så förenklar man för mycket, och ger sken av att det blir jättelätt bara man tar någon annans idé. Jag vet att det inte stämmer.
Det är alltid enklare att ta något som någon annan har gjort och göra det bättre. Man kan renommesnylta (vilket gjordes i IW) och man har redan någon som utbildat marknaden i hur produkterna fungerar.
Vi kan debattera det länge, vilket i sig är intressant.
Men det vore roligare att diskutera de frågor jag ställde ovan.
Hej Mattias! Vi från Kundo är mycket medvetna om att det finns dom som slår oss i alla de fem kategorierna som IW använda för att ranka vinnarna. Vi tror inte att vi är bäst, IW gör det.
Och visst har vi samma luddiga idé om ”supportforum” för företag som Getsatisfaction har. Skillnaden, och det som vi tycker gör att vi inte är en copycat, är detaljerna. Getsat pushar för ”community” att användarna ska hjälpa varandra. Vi pushar för kundtjänst, att företaget ska vara där och svara, och ha verktyg som man förväntar sig i kundtjänst. Kunderna är företag som aldrig skulle köra på en engelskspråkig tjänst, så vi konkurrerar inte heller om samma kunder.
Tack för ditt inlägg! Det gjorde iaf att jag började fundera på om vi inte behöver vara ännu tydligare med att kommunicera vad vi gör, och vad värdet i vår tjänst är.
Se min kommentar till Björn nedan.
Jag håller med om din slutsats. Och märkligt nog är jag en av dom som borde känna till er verksamhet, men det gör jag inte.
Fast IW kanske tror att ni är bäst, men visst sjutton borde ni vara bäst? I alla fall i era ögon 🙂
Det är bara det att när den tidningen som utmålar sig för att vara den främsta affärstidningen för internetbaserade företg skall hitta de vassaste webentreprenörerna så tycker jag deras lista är slö och feg när det är så tydligt att de fastnat i samma produktsegment.
Däremot kritiserar jag inte er affärside, kundvård behövs och bra sätt att göra det på kommer alltid att generera pengar. Lycka till!
Det fina med Startawebbhotell.se (#5) är att ett en helt ny målgrupp (webbutvecklare, webbföretag) kan ha sitt eget webbhotell, som del av sin kompletta offering mot kunderna. Priset blir då mindre viktigt – man kan ta ut ett ganska mycket högre pris. Så jag tycker det är ganska smart tänkt. Det löser ett problem för en specifik målgrupp: webbutvecklare och byråer som vill kunna ge helhetslösningar till sina kunder.
I allmänhet så håller jag med dock – svårt med listor, generellt. Fast lösningen är inte färre listor, utan fler. Så det bästa är att starta sin egen lista, med sina egna urvalskriterier. Jag skulle t.ex. gärna se din *egen* lista Mattias!
Hoppas självklart att Tripbirds.com får en fin plats. 🙂
Haha, bra där Ted. Min egen lista…
@skjutsgruppen är otroligt intressant.
Mojang vinner nog oavsett, för de har dels visat på styrkan med internet, att man kan lansera en alfaversion och bygga vidare därifrån men också vikten av att våga ta betalt. Freemium och annonsfinansierat är en sak, men pengar från användare som aktivt väljer att betala för produkten är nästan vackert.
Socialt resande är intressant, men vill gemene man faktiskt vara så sociala att man delar resa med en främling? Jag tror iofs att det finns tillräckligt många som vill det för att det skall gå att tjäna pengar på det.
Gruppi, groupon, lets deal (bara jag som tänker på lets dance där?) deals, eniro… Gruppköp med ett bra erbjudande per dag är hett. Där finns det pengar att tjäna, för den som vill bygga upp ett uppköpsobjekt. Vem köper vem?
Matkassar saknade jag med. Köpa matkasse på internet företagen har väldigt intressanta entrepenörer bakom sig, och marknaden har ju exploderat. Hur de bygger sina siter för att locka nya kunder, behålla gamla, ha koll på churn och att se ut som att de har många aktiva kunder är högintressant.